E10 bio-ethanol benzine tanken met je oldtimer? Hier lees je of dit zomaar kan en wat de alternatieven zijn.
Benzine bijgemengd met bio-ethanol
Sinds 1 oktober 2019 moeten de meeste tankstations in Nederland benzine met maximaal 10% Bio-ethanol aanbieden. In veel gevallen zal je dus alleen nog maar E10 benzine kunnen tanken bij de Nederlandse pompen. E10-benzine bevat maximaal tien procent ethanol en in E5 benzine, zoals we deze voorheen standaard zagen bij de pomp, is dat maximaal vijf procent. In de praktijk zagen we vaak dat in E5 helemaal geen ethanol was toegevoegd.
Maar wat is nou bio-ethanol en kan dat zomaar in je oldtimer?
Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie van tarwe, suiker of maïs. Bio-Ethanol zagen we tot nu toe veel toegepast worden als schoonmaakmiddel (opgelost in water), koelmiddel of als brandstof voor je kooktoestel op de camping of sfeerhaarden bij je thuis.
Vanaf 1 Oktober 2019 wordt er dus meer bio-ethanol toegevoegd aan de benzine om de CO2 uitstoot van auto’s te verminderen en hiermee met elkaar bij te dragen om de carbon footprint te verlagen.
Maar kan die extra bio-ethanol nu zomaar in mijn oldtimer?
Niet alle auto’s kunnen zomaar E10 tanken. Ongeveer 85-90% van alle benzinemotoren in Europa zijn geschikt om langdurig te rijden op E10. Alle moderne auto’s zijn in het algemeen geschikt voor E10 maar onze oldtimers lang niet altijd.
Bio-ethanol tast namelijk kunststoffen aan die verwerkt zitten in slangen en afdichtingen. Cruciale afdichtingen gaan lekken en zullen voor grote problemen (brand) gaan zorgen.
Ook zien we een toename van corrosievorming aan onderdelen die vervaardigd zijn uit aluminium. Denk hierbij aan brandstofpompen, en onderdelen van de carburateurs en/of injectiepoorten. Ook zijn er al bepaalde typen oldtimers die voorzien zijn van een kunststofbrandstoftank die na langdurige contact met bio-ethanol gaan lekken.
Benzine met ethanol heeft nog een ander probleem: het veroudert snel, omdat ethanol water aantrekt. Dat geeft vervuiling, gom- en lakvorming in het brandstofsysteem. Met name carburateurs kunnen hier slecht tegen en kunnen op den duur gaan lekken door verkleving van vlotternaalden.
Daarnaast kan het water-ethanol mengsel een corrosieve vloeistoflaag onderin je tank vormen. Dit veroorzaakt roest in je tank met vervuiling van je systeem of een lekke tank als gevolg.
Dus wat nu?
Ben je in het bezit van een oldtimer en woon je in de grenstreek met Duitsland dan is er een eenvoudige oplossing. In Duitsland zijn de pomphouders namelijk nog verplicht om E5 als alternatief aan te bieden bij de pomp. Hierdoor kunnen in Duitsland alle auto’s nog geschikte brandstof blijven tanken. Daarnaast is de brandstof ook nog eens voordeliger dus een win-win situatie.
Maar woon je niet in een grensstreek of ben je lekker aan het toeren en moet je tanken dan kan je vaak bij de meeste pompen Super plus brandstof tanken (E98). Deze brandstof heeft nog maximaal percentage van 5% ethanol en dus veiliger voor je oldtimer.
Een derde alternatief is het toevoegen van een ethanol-killer. Er zijn steeds meer aanbieders op de markt die dergelijk additieven aanbieden om je oldtimer te beschermen tegen de bio-ethanol in brandstoffen.
Additief toevoegen bij (langdurig) stallen van de oldtimer.
Zit het seizoen er op en gaat je oldtimer (langdurig) de stalling in dan kan je ervoor kiezen om (preventief) je oldtimer te beschermen en bij de laatste tankbeurt een ethanol-killer toe te voegen aan de brandstof. Hiermee voorkom je dat de brandstoftank bij langdurige stilstand van je oldtimer blootgesteld wordt aan corrosie.