Ben je op zoek naar een oldtimer en denk je gevonden te hebben wat je zoekt, wellicht al na een lange tijd zoeken? Inspecteer de oldtimer goed voordat je overgaat tot aankoop. In dit artikel willen we je wat aankooptips geven waar je op moet letten bij de carrosserie en chassis van een oldtimer.
Wordt niet meteen verliefd!
Aan een auto kan je vaak snel zien hoe de vorige eigenaren met de oldtimer zijn omgegaan. Hebben ze vaak alleen gereden, of altijd korte stukjes. Stond de auto altijd droog en heeft hij de nodige onderhoud gehad?
Een rondje rondom de oldtimer…
Aan de onderkant van de oldtimer zitten veel dragende delen die de sterkte aan een oldtimer geven. Kokerbalken van het chassis zijn hol en als er ergens water en andere rommel naar binnen kan komen is dit wachten op ellende. Bekijk de onderkant goed, het liefst op een brug bij een garage. Let hierbij met name op de volgende zaken;
- Kokerbalken. Bekijk deze goed van voor naar achter en prik op zoveel plekken als je kan met een schroevendraaier of iets anders puntig. Zijn de balken behandeld met een dikke laag tectyl dan kan dit een goed roest beschermer zijn maar ook een goede verhulling van problemen. Prik je door het metaal dan is het foute boel.
- Bekijk alle zichtbare lassen en controleer op verdikkingen. Verdikkingen zijn indicatoren voor roestvorming.
- Inspecteer de dwarsbalk onder de radiator op roestvorming.
- Zit er rondom de achteras bloemkoolachtige roestvorming is dan is dat gedeelte vaak en veel nat geweest. De auto heeft onvoldoende langere ritten gereden om te drogen. Dit hoeft niet erg te zijn zolang er de roest goed behandelbaar is.
- Inspecteer de bevestigingspunten van de bladveren (indien gemonteerd).
- Bekijk de crossmember waarmee de versnellingsbak wordt gefixeerd. Deze is te vervangen indien noodzakelijk.
- Bekijk de bevestigingspunten van de motorsteunen op corrosievorming. Deze steunen houden de motor op zijn plek dus van groot belang dat deze in goede staat zijn.
Buitenkant van de oldtimer.
Hieronder vind je enkele aankooptips voor de buitenkant van de carrosserie. Bekijk en beoordeel de volgende zaken, neem je tijd;
- Aan de voorzijde bij de koplampen. De ringen waar de koplampen op vastgezet worden zijn erg gevoelig voor roestvorming
- Binnenzijde van de wielkasten. Dit zou normaal gesproken een dubbele plaat moeten zijn maar is deze vele malen dikker dan is er een reparatie uitgevoerd met plamuur of andere methoden.
- Bekijk de onderkant van de deuren. Als de afwateringsgaten geblokkeerd zijn (geweest) dan heeft hier water kunnen staan waardoor de deuren aan de onderzijde gaar roesten.
- Voor en achterschermen, achter de wielen. De wielen gooien het water in het rond en tegen de spatschermen. Onvoldoende afdichting hierop geeft ruimte voor water om achter de spatschermen te komen en en roest te gaan veroorzaken.
- Dorpels. Deze moeten van voor naar achter strak zijn, met name rondom de kriksteunen.
- Watergoten van de motorkap en kofferdeksel. Hier blijft vaak water in staan en in combinatie met bladeren en andere rommel kan dit een probleem geven. Loop ze helemaal na!
- Het plaatwerk rondom. Is het plaatwerk overal mooi strak. Kijk er goed overheen in het licht (liefst in een ruimte met TL verlichting) en let op hollingen net voor de vouwranden in de carrosserie. Is er een holling zichtbaar dan zal er waarschijnlijk met plamuur iets opgevuld zijn.
- De montagegaten voor sierlijsten rondom de oldtimer zijn gevoelig voor roestvorming omdat de lak rondom gaten altijd erg dun is.
Het motorcompartiment van de oldtimer…
Controleer de binnenzijde van het motorcompartiment, inspecteer deze minimaal op de volgende punten;
- Bovenplaat van de voetbak waar de hoofdrem en koppelingscilinder zit gemonteerd. Roestvorming rond deze plaat geeft een indicatie van lekkage van remvloeistof. Remvloeistof een een agressieve vloeistof die de verf oplost en roest de kans geeft toe te slaan.
- Indien de accu in de motorruimte gemonteerd zit kan een beetje accuzuur serieuze gevolgen hebben voor het metaal. Controleer het gebied rond de accu goed.
- Binnenschermen waar de voorvering zit gemonteerd. Sommige oldtimers staan er bekend om hier te gaan roesten mits deze niet goed behandeld wordt.
- Aluminium delen op en rond de motor. Zijn deze delen wit uitgeslagen dan is er waarschijnlijk met de oldtimer in de winter gereden en heeft de pekel te lang op de oldtimer en de onderdelen kunnen invreten.
- Motorkap aan de onderzijde, vooraan in de hoeken. Hier kan door de rijwind water tussen de verstevigingsplaten en huidplaat komen. Als dit er langere tijd staat zal de motorkap van binnenuit roesten.
- Controleer of er nergens dikke lagen coating of tectyl is aangebracht. Bij gerestaureerde oldtimers is dit vaak niet gebruikelijk en dus mogelijk verdacht.
- Bekijk de bevestigingspunten van de motorsteunen op corrosievorming. Deze steunen houden de motor op zijn plek dus van groot belang dat deze in goede staat zijn.
Last but not least…
Neem ook de tijd om de binnenkant van de oldtimer goed te bekijken. Hier wat aankooptips voor de binnenzijde van de carrosserie & chassis;
- Til altijd de matten op van alle zitplaatsen. Heeft de oldtimer een slecht raam of deur rubber dan kan er water naar binnen komen en zich onder de matten nestelen. Bij natte of klamme vloermatten moet je goed kijken wat de eventuele schade aan de vloerpanelen is. Beoordeel of dit eenvoudig te herstellen is.
- Dorpels aan de binnenzijde. Vaak zit er een binnendorpel waar bekleding op afgewerkt is. Kijk of je van de onderzijde de bekleding iets op kan tillen en op het metaal kan komen. Heeft er water in de auto gestaan dan kunnen de dorpels van binnenuit zijn gaat roesten. Vervangen van een binnendorpel is een lastige klus!
- Probeer om de binnenkant van de deuren te bekijken door het voorzichtig losmaken van de deurpanelen. Zorg dat je niets kapot maakt!
- Kofferruimte dient goed bekeken te worden. Is deze voorzien van bekleding, haal deze dan weg om het metaal goed te inspecteren. Bekijk de hoeken en kabel doorvoeren goed. Bekijk ook of er geen dikke kit of coatinglagen aanwezig zijn.
Hopelijk geven deze aankooptips je wat handvatten zodat je weet waar je op moet letten bij een carrosserie en chassis van een oldtimer die je wilt gaan kopen.