De juiste olie voor je oldtimer

| | ,

Regelmatig de olie vervangen van je oldtimer is belangrijk maar wat is nu de juiste olie voor je oldtimer?

Op deze site heb je al kunnen lezen hoe je het beste de motorolie van je oldtimer kunt vervangen maar welke olie kies je en waarom is deze keuze erg belangrijk?

Olie, welke en waarom?

Vroeger bestonden er alleen maar monogrades. In de winter gebruikte je een dunne grade en in de zomer een dikkere grade. Je moest dus elke zomer en winter de olie vervangen om de conditie van je motor in goede staat te houden.

schade door slechte smering
extreme slijtage door slechte smering

De moderne motorolie van tegenwoordig zijn allemaal multigrade oliën. Dit houdt in dat de olie over een breed temperatuurbereik een ideale viscositeit behoud, het kan zowel in de zomer als in de winter gebruikt worden.
Een 20W50 multigrade olie heeft een Winter viscositeit van SAE20 bij -18°C en een viscositeit SAE50 bij een monograde olie van 99°C. De SAE20 is dus dunvloeibaarder dan SAE50 en zal bij strenge vorst nog wel door je motorblok heen willen. De SAE50 grade viscositeit zal bij 30°C buitentemperatuur en een motor in volle belasting nog een voldoende dikke vloeistof blijven om de motor te koelen en te smeren. Is de olie in je motorblok te dun dan zal er onvoldoende smering zijn van belangrijke onderdelen wat grote gevolgen kan hebben. Metalen delen drukken dan door de oliefilm heen waardoor deze extreem gaan slijten en lokaal veel warmte ontwikkelen.

Voor oldtimers van voor 1975 en kilometerstanden meer dan 80K wordt dan ook vaak minimaal een 20W50 olie geadviseerd.

Liever dikke olie dan aan de dunne kant

Veel oldtimers gaan met mooi en warm weer de weg op en gaat het gas er vaak flink op. Hierdoor lopen de temperaturen in het motorblok snel op en is een juiste en volledige smering van belang. Met name op delen zoals de cilinderbussen moet er een constante oliefilm aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat de motor niet onnodig slijt.
Daarnaast zal de oliedruk in het blok hoger blijven bij intensief gebruik van de oldtimer.

Een dikkere olie heeft betere smerende eigenschappen, vult enigzins versleten lagers en vangt trillingen in het motorblok wat beter op waardoor deze stiller en minder rauw zal lopen.

Wist je dat een te rijk afgestelde motor meer slijtage kan veroorzaken aan cilinderbussen dan onvoldoende smering? Het te rijke mengsel in de verbrandingskamer zorgt ervoor dat de oliefilm op de cilinderwand weggespoeld wordt. Hierdoor gaan de zuigerveren meer wrijving ontwikkelen. Zorg er dus voor dat je carburateurs goed zijn afgesteld.

Wat is er nog meer van belang bij de keuze van de juiste olie voor je oldtimer?

Kwaliteit van olie wordt aangeduid met letters zoals API/SE, SF, SG, G4, G5 enzovoort. Voor ouder motoren zijn de moderne oliën voldoende van kwaliteit en maakt het niet direct uit welke gekozen wordt. Viscositeit is het allerbelangrijkste.

Dan is er nog de keuze voor een synthetische olie, dit is niet aan te raden als deze niet is voorgeschreven door de fabrikant. De reinigende eigenschappen van een synthetische olie is te goed waardoor aanslag in het blok losgeweekt wordt. Je zou denken dat dit positief is maar deze aanslag kan uiteindelijk de oliekanalen verstoppen. Hierdoor kan een deel van de smering in het blok verloren gaan.

Additieven toevoegen aan de olie?

Er zijn op de markt diverse additieven te krijgen waaronder viscositeitsverbeteraars. Met het toevoegen van dit additief kan je olieverbruik verminderen. Maar ook een stillere motor en verminderde blauwe rook uit de uitlaat. Elke oldtimer is weer anders en je zult zelf moeten ondervinden of dit verbetering geeft voor jouw oldtimer.

Samenvattend, juiste motorolie in je oldtimer is van groot belang! Motoren kunnen het lang uithouden zonder dat er revisie nodig is als de smering maar juist is. De duurste olie is voor een oldtimer zeker niet altijd de juiste en/of beste. Zolang de olie schoon is en de juiste viscositeit heeft zal je de motor van je oldtimer in de beste conditie houden!

Vervang de olie lekker zelf, je weet wat er in gaat en het is best eenvoudig!

Previous

Koplampen afstellen van je oldtimer

Alles over de koppelingscilinder in je Oldtimer

Next

Plaats een reactie