Geniet je zo van je oldtimer dat je hem ook door het slechte weer heen stuurt? Zorg dan dat de kachel in je oldtimer goed functioneert zodat de ramen niet beslaan en dat je lekker warm zit. Hieronder een paar tips hoe je de kachel kunt controleren en in orde maken als deze niet juist functioneert.
Hoe het begon…
In de eerste versies van de huidige oldtimers zat geen kachel geïnstalleerd, een dikke jas moest de bestuurder beschermen tegen de kou. Types die daarop volgde werden uitgerust met een dikke luchtslang vanaf de radiator die ervoor moest zorgen dat er wat warme lucht naar binnen kwam. Het grote nadeel hiervan was dat ook de motordampen in de cockpit kwamen.
De opvolger daarvan was een oldtimer uitgerust met een kachel in de cockpit die gebruik maakte van het koelwater van de motor. Een ventilator recirculeerde de lucht in de cockpit langs een wisselaar die de lucht opwarmde. Nadeel was dat het vocht en condens in de auto bleef omdat er geen verse lucht gebruikt werd.
Vanaf de jaren ’60 kwamen de kachels die in de motorruimte geïnstalleerd werden, ook weer gebruik maakte van het koelwater van de motor. Het grote verschil was dat er schone lucht van buten aangezogen werd die verwarmd in de auto geblazen werd. Condens en vocht was hierdoor een minder groot probleem.
De kachel controleren en in orde maken:
Het principe
Het principe van de kachel in je oldtimer is eigenlijk heel simpel. Er is een radiator waardoor het koelwater van de motor stroomt. Langs die radiator wordt lucht van buiten langs op geleid waardoor deze verwarmt. Met knoppen kan je de hoeveelheid water door de radiator regelen en welke uitstroomroosters lucht krijgen. Dit laatste is alleen van toepassing bij oldtimers die dit hebben uiteraard.
Opsporen van het probleem van een niet functioneerde kachel
Als de kachel in je oldtimer niet werkt kan het in de doorstroming zitten van de lucht. Of er is een probleem met de waterhuishouding in het systeem.
Lucht doorstroming in je oldtimer.
De eerste controle die je kan uitvoeren is of er warme lucht uit de kachel komt. Controleer of de aanjager (kachelmotor) aangaat als je de knop omzet. Je kan dit goed horen als hij aangaat. Denk er aan om de auto op contact te zetten.
Draait de aanjager niet dan kan deze vast zitten door bladeren of een tak, versleten koolborstels of een elektrische storing. Je zult de kachelmotor moeten demonteren om het probleem te kunnen achterhalen.
Op deze pagina vertellen we je meer over het opsporen van problemen in de kachelmotor.
Draait de aanjager hoorbaar maar er komt nauwelijks lucht uit de uitstroomopeningen? Dan is het belangrijk om de kachelslangen te controleren of deze niet dicht zitten. Dit kan bijvoorbeeld door bladeren die via de luchtroosters aangezogen zijn.
Ook kan het zijn dat de slangen losgesprongen zijn uit het kachelhuis of van de uitblaas openingen.
Kijk onder het dashboard van de oldtimer en zoek de luchtslangen, deze zijn vaak eenvoudig te vinden. Controleer beide kanten van de luchtslangen of deze nog goed gemonteerd zitten. Zit er een slang los, plaats deze dan voorzichtig weer terug. De slangen zijn van papiermarché of kunststof en beide materialen worden bros door leeftijd en omstandigheden.
Klemt de slang van zichzelf niet goed meer, probeer dan de aansluiting waar de slang op zit iets te verdikken door het aanbrengen van bijvoorbeeld tape. Slangenklem of een tie-wrap kunnen ook maar deze kunnen ook de kachelslang beschadigen.
Blokkade in de slang
Geeft dit niet het gewenste effect, controleer dan de slangen op blokkade. Probeer voorzichtig een draad door de slang te steken en trek met dit draad een stuk papier of stof door de slang. Wees voorzichtig dat de slang(en) niet beschadigd raken.
Speuren naar scheuren…
Als ook dit geen resultaat geeft controleer dan de slangen nogmaals maar nu op scheuren. Het kan zijn dat door de leeftijd het materiaal zo bros is geworden dat deze scheuren door beweging van de oldtimer. Een lekkende kachelslang zorgt ervoor dat de lucht ontsnapt waardoor er onvoldoende lucht bij de uitblaas openingen aankomt.
Tref je een scheur aan dan kan je deze herstellen met tape.
Regelkleppen
Bij het kachelhuis zit vaak ook een regelklep die de hoeveelheid lucht regelt. Verwijder de slangen uit de kachelunit vanuit de cockpit van de oldtimer en probeer met de hand de klep op en neer te laten bewegen. In combinatie met de knop op het dashboard kan je snel achterhalen of de regelklep goed functioneert. Opent of sluit hij niet volledig dan zal de kabel afgesteld moeten worden. Deze kan je afstellen door het losmaken van het boutje waarmee de kabel vastgehouden wordt. Zet de knop op het dashboard in een uiterste positie, schuif met de hand de regelklep volledig dicht of open (afhankelijk van de gekozen stand van de knop). Draai de bout weer vast en controleer of de klep nu weer goed opent en sluit.
De afdichting op de regelklep kan ook versleten zijn waardoor hij niet meer goed afdicht. Dit kan je herstellen door het aanbrengen van wat zelfklevend tochtband.
Radiator
Als laatste kan het zijn dat de radiator sterk vervuild is door blad en andere troep van buiten af waardoor er geen lucht meer doorheen kan stromen. Om dit te controleren zal je de hele kachelunit moeten demonteren om de radiator van de kachel te controleren. Bij sommige typen kan je bij de radiator komen door de aanjager te demonteren. Reinig de radiator goed en zorg dat je zo min mogelijk koperen platen verbuigt bij het reinigen. Verbogen vinnen verminderen de luchtdoorstroming waardoor de warmte overdracht minder wordt.
Waterhuishouding van de kachel controleren
Is er voldoende lucht maar onvoldoende warmte dan kunnen we ons richten op de waterhuishouding van je oldtimer. Start met het controleren van het koelvloeistof niveau van je oldtimer. Zorg dat de motor koud is als je de dop van de radiator los draait. Is het koelvloeistof op peil dan gaan we verder, is deze niet op peil vul het dan aan en controleer of dit een positief effect heeft. Controleer dan ook de koelwaterslangen en kachelkraan op het motorblok. Bij lekkage moeten deze vervangen worden.
Start vervolgens je oldtimer en laat deze warm draaien. Voel tijdens het warm draaien van de motor aan beide slangen. Voel je een duidelijk verschil tussen de twee slangen, controleer dan de kachelkraan of deze nog juist functioneert. Bedien de kraan diverse keren met de knop op het dashboard en controller de werking van de kraan (opent en sluit deze goed?). Beweegt de kraan niet dan zal deze vervangen moeten worden.
Verstoppingen…
Is de kraan in orde dan kan de radiator verstopt zitten. Het is dan aan te raden om de radiator door te spoelen met leiding water. Dit doe je als volgt;
- Tap het koelwater af van je oldtimer.
- Maak de koelwaterslangen los van de kachelunit.
- Sluit een stuk tuinslang aan op het onderste pijpje van de radiator en plaats het andere eind in een emmer.
- Sluit een tuinslang aan op het bovenste pijpje van de radiator.
- Open voorzichtig de kraan en spoel de radiator totdat er schoon water uit komt.
Komt er geen water uit sluit dan de slangen andersom aan en probeer opnieuw te spoelen. Komt er alsnog geen water uit dan zal de radiator gedemonteerd moeten worden en vervangen of gereviseerd moeten worden.
Is de radiator weer schoon? Sluit alle slangen weer aan en vul het systeem met schone koelvloeistof.
Ontlucht het systeem indien nodig.
De werking van de kachel kan je vervolgens opnieuw controleren door de aanjager aan te zetten en te voelen of er warme lucht binnen komt.