De staat van je dynamo testen in je oldtimer omdat je oldtimer je in de steek laat en je weet zeker dat de accu nog in goede conditie is? Lees er hier meer over.
Dan kan het zijn dat je dynamo niet goed functioneert en dus je accu niet oplaad tijdens je rit met je oldtimer. Hierdoor ontlaad je accu (afhankelijk van het laadvermogen van je dynamo) en zal je oldtimer uiteindelijk niet meer willen starten en/of lopen.
Om problemen uit te sluiten kan je beginnen met het meten van het voltage dat de dynamo in je oldtimer opwekt met een lopende motor.
(Er zijn diverse oldtimer die standaard al een voltage meter op het dashboard geïntegreerd hebben )
Meten = weten! Hoe?
- Zorg ervoor dat je eenvoudig bij de accu polen kan komen. Verwijder de achterbank of open de motorruimte van je oldtimer, net waard e accu is gepositioneerd.
- Start je oldtimer
- Neem een multimeter en houdt de meetpolen tegen de accupolen (zwart = ‘-‘ en rood = ‘+’)
- Lees de waarde op de multimeter af en controleer deze tegen de onderstaande waarden
Gemeten voltage | |
+/- 14.2V | Opgewekte voltage van de dynamo is goed en de accu wordt goed bijgeladen |
+/-13.8V | De accu is bijna opgeladen en de gebruikers (verlichting, radio etc. staan uit). De dynamo hoeft niet meer op te weken en doet dit dus ook niet. Opladen van de accu verloopt goed. |
13.8V -12.4V | De dynamo functioneert niet optimaal en er is mogelijk een defect. |
<12.V | Dynamo is defect en accu wordt niet bijgeladen. Je oldtimer zal blijven functioneren totdat het voltage beneden de 8V zakt waarna je oldtimer zal afslaan. |
De staat van je dynamo testen in je oldtimer kan je dus met bovenstaande getallen en geven je snel een antwoord over de dynamo.
Nieuwe dynamo’s kunnen erg duur zijn dus indien je een defecte dynamo hebt, oriënteer je dan goed op het internet.
Gereviseerde dynamo’s worden veel aangeboden en zijn vaak een goed alternatief voor een gloednieuwe dynamo.