Defecte sensor testen of vervangen!

| | , ,

Heb je last van een defecte sensor in je oldtimer? Dit is niet alleen lastig en vervelend maar kan ook nog eens onveilig zijn. Lees hier alles over hoe je een defecte sensor kan testen en/of vervangen in je oldtimer.

Dashboardinstrumenten en verklikkerlichten geven je als bestuurder van je oldtimer een eerste waarschuwing als er ergens in de oldtimer iets niet goed werkt. Het juist functioneren van deze onderdelen is dus van belang.

De meeste dashboardinstrumenten werken met een sensor of zender, denk bijvoorbeeld aan een brandstofpeil, motortemperatuur of oliedruk. Valt een instrument uit dan is vaak de sensor kapot gegaan. Controleren en vervangen van een sensor is gelukkig simpel te doen.

Spanningsstabilisator voor de instrumenten

Een spanningsstabilisator zorgt ervoor dat de schommelingen in spanning de instrumenten niet kan beschadigen. Bij een (sterk) fluctuerend instrument of onjuiste waarden is de kans aanwezig dat de stabilisator defect is. Er bestaan twee typen stabilisatoren;

  1. Volledige dichte stabilisator; Dit type is niet door te meten en kan alleen maar vervangen worden.
  2. Deels open stabilisator; Hierbij is de bedrading deels zichtbaar. Testen kan gedaan worden door een testlamp aan te sluiten tussen de stroomdraad die van de accu komt en een massapunt. Start de oldtimer. Controleer de bedrading van het instrument als de lamp niet brandt. Brandt de lamp wel, zet dan de testlamp op een van de draden naar een meter. Gaat de lamp alsnog niet branden dan is de stabilisator defect.

Het testen van de temperatuursensor

Wat algemene informatie…

Op het motorblok, vaak in de kop van de motor, zit de temperatuursensor die de temperatuur van het koelwater meet. De sensor is verbonden met een temperatuurmeter of verklikker op het dashboard die je als bestuurder duidelijk kunt zien.
We kennen twee typen temperatuursensoren, namelijk;

  1. Thermisch sensor;
  2. Halfgeleider sensor;

De thermische sensor heeft een elektrische weerstand die varieert met de hoogte van de temperatuur. Op deze manier varieert ook de 12v voeding van de meter of verklikker op het dashboard.

Het halfgeleidertype bestaat uit een veerbelast schijfje of kogeltje van een speciale metaallegering en zitten opgesloten in een koperen huis. Stijgt de temperatuur dan worden het schijfje en veer ook warmer waardoor er een elektrische stroom opgewekt wordt. Deze stroom gaat naar de meter of verklikker en zal een meetwaarde afgeven.

Het testen van de temperatuursensor

Defecte koelwatersensor testen of vervangen

Zoek de sensor op het motorblok, deze zit altijd vrij hoog en meestal in de kop van de motor. Maak de verbindingsdraad met de sensor los en druk deze tegen een goed massapunt. Vraag iemand om te helpen en laat deze persoon kortstondig het contact erop zetten. Slaat de meter volledig uit of gaat de verklikker branden dan is deze in orde. De sensor is dan defect.

Let op!! Zorg ervoor dat je niet te lang het contact erop houdt (slechts enkele seconden), dit kan de meter beschadigen.

Vervangen van de temperatuursensor

Draai de sensor los met een goed passende steeksleutel en gebruik niet te veel kracht. Het huis van de sensor is van koper wat erg zacht is en dus eenvoudig beschadigd. Houdt een doek paraat om een kleine hoeveelheid koelvloeistof op te vangen. Het beste kan je dit doen met een koude motor.

Draai de nieuwe sensor er weer in en monteer de draad. Start de oldtimer en controleer of de temperatuur meter oploopt.

Alsnog problemen?

Als de meter of verklikker na het vervangen van de sensor alsnog niet werkt, contoleer dan de spanningsstabilisator. Is deze in orde, controleer dan de bedrading en vervolgens meter of verklikkerslicht.

Het testen van de oliedruksensor

Wat algemene informatie…

De oliedruksensor zit op het motorblok of op de hoofdleiding van de oliepomp. De sensor is verbonden met een verklikker en/of drukmeter die op het dashboard van de oldtimer is gemonteerd. De sensor bestaat uit een drukgevoelige schakelaar tussen twee contacten. Bij het inschakelen van het contact blijven beide contacten gesloten en gaat het verklikkerlicht branden. De meter geeft uiteraard ook geen waarde aan. Gaat de verklikker niet branden zodra je de oldtimer op contact zet, controleer dan het lampje van de verklikker en aansluitend de spanningsstabilisator

Bij het starten van de oldtimer verbreekt de oliedruk de contacten en zal de verklikker uitgaan. Gaat deze niet uit schakel dan de oldtimer weer af om de motor te sparen

Het testen van de oliedruksensor

Weet je zeker dat de oliedruk in de motor goed genoeg is dan kan je de sensor met een testlamp testen of deze nog goed is. verbind één kant van de testlamp met de sensor en de andere kant met een stroomdraad. Start de oldtimer, voer het toerental op en kijk naar de testlamp. Gaat de lamp niet branden dan is de sensor defect en moet je deze vervangen. Brandt de testlamp dan zal je de bedrading en meter/verklikker na moeten kijken.

Vervangen van de oliedruksensor

Zorg ervoor dat de oldtimermotor is afgekoeld voordat je de oliedruksensor gaat vervangen. Neem de verbindingsdraad los en verwijder de oude sensor.
Neem de nieuwe sensor en monteer deze met een nieuwe pakkingsring tussen sensor en motorblok. Sluit de draad weer aan en test de werking door de oldtimer te starten en de meter en/of verklikker op het dashboard te bekijken.

Controleer na het warmlopen van de motor of er geen olielekkage is ontstaan bij de nieuwe sensor. Is dit wel het geval, draai deze dan strakker aan.

Tankvlotterweerstand controleren.

De brandstoftank onder je oldtimer heeft een elektrische sensor in de tank die verbonden is met de brandstofmeter op het dashboard van je oldtimer. Deze sensor wordt bediend door een vlotter. Stijgt of daalt de vlotter dan zal er een wisselende spanning naar de meter gaan die dit omzet naar een brandstofpeil op de meter.
Brandstofmeters kunnen ook een verklikker hebben die bij een laagniveau je een waarschuwing geeft dat de brandstof bijna op is.

Defect opsporen…

Slaat de brandstofmeter niet uit of met hele verkeerde waarden of het verklikkerlicht weigert, moet eerst de elektrische verbinding met de vlotterweerstand gecontroleerd worden. Deze zit achter de ronde plaat die op de brandstoftank zit geschroefd, vaak aan de zij- of bovenkant van de tank.

Haal de verbindingsdraad los en houdt deze tegen een goed aardpunt van de carrosserie of chassis. Probeer zo ver mogelijk van de tank vandaag te werken om eventuele vonken dichtbij de brandstoftank te voorkomen. Vraag iemand om te helpen en laat die persoon het contact op de oldtimer zetten en kijk of de meter uitslaat.

Slaat hij uit? Dan is de bedrading en meter nog goed!
Slaat hij niet uit? Controleer dan eerst de spanningsstabilisator. Helpt dat alsnog niet dan moet de meter en bedrading nagekeken worden.

Alsnog defecten aan je sensor?

Heb je bovenstaande stappen doorlopen en alles goed gecontroleerd dan moet je de vlotterweerstand uit de tank halen en deze controleren. Zorg ervoor dat je eerst brandstof aftapt totdat het brandstofniveau onder de ronde plaat van de vlotterweerstand is. Haal de bedrading los en draai de schroeven of bouten los. Verwijder, als deze een bajonetsluiting heeft , de metalen borg met een schroevendraaier of een steel van een hamer. Haal de weerstand uit de tank en probeer de pakking die erachter zit heel te houden. Deze moet weer hergebruikt worden als je geen nieuwe hebt. Is de pakking beschadigd dan moet deze vervangen worden.

Kijk goed uit dat met het verwijderen van de weerstand dat de vlotterarm niet verbogen wordt of beschadigd raakt.
Controleer of de arm vrij kan bewegen en dat deze geen weerstand heeft bij het op en neer bewegen van de vlotter. Controleer of de weerstand goed vastzit aan de montageplaat.

Monteer de weerstand weer in omgekeerde volgorde als alles nog in goed staat is en functioneert. Denk hierbij aan de pakking!! Sluit de draden weer aan en controleer de werking op de brandstofmeter.

Alsnog een probleem, dan is de weerstand waarschijnlijk defect en kan je deze het beste vervangen. Bestel dan direct een nieuwe pakking!

Previous

Alles over de koppelingscilinder in je Oldtimer

Hoe houd je de accu in goede conditie

Next

Plaats een reactie