Op de site kan je lezen hoe je erachter kan komen wat de condities is van de accu in je oldtimer maar hoe houd je de accu in goede conditie zodat hij lang meegaat. In dit artikel vertellen we wat meer over acculaders en de verschillende typen.
Of je de oldtimer nu wel of niet gebruikt, elke accu heeft het zwaar in de winter. Bij een koude start moet de accu veel stroom leveren en als hij niet in top conditie is, wordt hij er niet beter van. Ook is niets vervelender om er met een mooie winterdag achter te komen dat je accu leeg is als je het eerste ritje van het jaar wilt maken. Opladen van de accu kan dan de oplossing zijn mits deze niet kapot is gegaan door een te diepe ontlading.
Accu’s zijn niet goedkoop en het geeft een hoop gedoe om deze te vervangen voor een auto die je startklaar wilt hebben staan. Dit is eenvoudig te voorkomen door een goede acculader te kopen en deze regelmatig aansluit. Moderne acculaders zijn steeds goedkoper geworden en hebben vaak een intelligent laadprogramma. Zo kan je de accu van je oldtimer in goede conditie houden.
Verschillende type accu’s
Welke type accu’s kennen we momenteel op de markt en welke accu is nu het makkelijkst om in goede conditie te houden?
Lood accu’s
De meeste accu’s die gebruikt worden voor oldtimers bestaan uit loden platen gevuld met zwavelzuur en water. Tijdens het ontladen van de accu vormt zich loodsulfaat in de accu. Bij het opladen van een accu wordt dit weer omgezet in lood en loodoxide.
Het nadeel van dit type accu’s is dat ze onderhoud nodig hebben. Van groot belang is dat de loodplaten in de accu niet droog mogen staan. Als het vloeistofniveau in de accu te laag is, dan moet deze aangevuld worden met gedestilleerd water (demi water). Gebruik hiervoor geen leidingwater! Leidingwater is elektrisch geleidend en is dus slecht voor de accu. Draai de doppen aan de bovenzijde van de accu los met een schroevendraaier en vul het vloeistofniveau aan tot de aangegeven hoeveelheid.
Overladen van een lood accu
Overladen van een loodaccu kan gevaarlijk zijn. Je kan een lood accu overladen door gebruik te maken van een te oude acculader met een te hoge laadspanning. Door de te hoge laadspanning worden de loodplaten te warm waardoor het water verdampt. Hierdoor kan er waterstofgas ontstaan wat extreem brandbaar is. Zorg bij het laden van een loodaccu er daarom voor dat de vuldoppen aan de bovenzijde losgedraaid zijn zodat er geen gasophoping kan ontstaan. Zorg er daarnaast voor dat het laden van de accu gebeurd op een plek waar veel ventilatie is.
Ontladen van een loodaccu
Een startaccu is gemaakt om kortstondig veel stroom te leveren. Hierdoor heeft hij veel dunne loodplaten om veel stroom te kunnen genereren. Hij is niet geschikt om ver of geheel te ontladen. Over het algemeen kunnen dit type accu’s tot ongeveer 20% van hun capaciteit ontladen worden. Eronder kan leiden tot schade aan de accu. Bij startproblemen van je oldtimer is het dus van belang niet te lang te blijven starten. Hierdoor beschadig je de accu.
Een loodaccu zal per maand ca. 5%-10% ontladen als deze niet wordt belast en bijgeladen.
AGM accu’s
De opvolger van de loodzuuraccu is de Absorbed Glass Material accu, ook wel AGM accu. Dit type accu heeft glasvezelmateriaal tussen de loodplaten en absorbeert het zwavelzuur. Daarnaast fungeert het glasvezel als isolator tussen de loodplaten. Dit heeft de volgende voordelen voor de accu;
- Snellere laadtijd door een lagere interne weerstand;
- Grotere startcapaciteit
- grotere ontlaatbaarheid zonder blijvende schade aan de accu
Daarnaast is een AGM accu zoals ze dat noemen onderhoudsvrij. Dit betekend dat je nooit meer water hoeft bij te vullen. Een AGM accu is dus eenvoudiger om in goede conditie te houden.
Gel accu’s
Dan kennen we ook nog de gel accu’s. In basis zijn deze gelijk aan de AGM accu’s maar de platen worden gescheiden door een gelmassa. Dit type accu’s heeft dezelfde goed eigenschappen als een AGM accu en zijn zelfs nog beter bestand tegen hoge ontlading zonder blijvende schade. Ook de gelaccu’s zijn geheel onderhoudsvrij, deze hoeven niet bijgevuld te worden met water of gelvloeistof.
Accu laden, met welk type acculader doe je dit het beste?
We weten nu welke typen er op de markt verkrijgbaar zijn en wat de voor en nadelen zijn. Maar hoe houd je de accu in goede conditie als je niet regelmatig met je oldtimer rijdt.
Van belang is dat je regelmatig de accu oplaat, dit kan je doen door een normale acculader of een druppellader.
Normale acculader
Een normale acculader laad de accu van je oldtimer op met een vast voltage en het zal een tijd duren voordat de accu geheel opgeladen is. Bij het laden van de accu met een standaard lader moet je een aantal zaken goed in de gaten houden;
- Zorg dat het niveau van het water bij een loodaccu op het juist peil is. Is dit niet het geval dan kunnen door de laadspanning de platen krom trekken en blijvend beschadigen. Hierdoor zal de accu niet meer volledig opladen.
- Zorg ervoor dat de laadspanning niet boven de 14.4v komt. Gaat de lader hoger dan deze 14.4v dan kan er waterstofgas ontstaan. Bij een loodaccu zal dit gas ontsnappen maar bij een AGM en gelaccu kan de vloeistof gaan koken met mogelijke ontploffing van de accu tot gevolg.
- Controleer altijd eerst de polen van de accu op oxidatie.
- Controleer de laadcapaciteit van de acculader. Vuistregel is dat een lader met een laadstroom van ca. 10% van de accucapaciteit geschikt is om de accu op te laden. Dus een 10A acculader kan een accu van 105Ah laden. Tot 20% is nog acceptabel maar ga niet hoger zitten. Lager is geen probleem, het laden van de accu zal alleen langer duren.
- Als de accu opgeladen is haal dan de acculader er vanaf. Laat deze niet te lang eraan.
Neem een druppellader, zo houd je de accu in goede conditie!
Een druppellader houd de conditie van je accu in goede conditie. Dit type lader kan je permanent aansluiten en heeft vaak een intelligent programma om de accu te laden. Druppelladen van een accu voorkomt zelfontlading en sulfatering van de accu. Daarnaast verzorgt een druppellader de noodzakelijk stroom voor interne gebruikers zoals een klokje, alarm of een autoradio.
Intelligente laders doorlopen een programma van diverse stappen. Vaak begint de lader met de controle van de accuconditie en gaat dat in stappen de accu laden. In het begin met een verhoogde spanning (ca. 14,4v) en zal bij 80% de laadspanning verlagen naar 13,8V.
Sommige druppelladers hebben de mogelijkheid om met een speciaal pulserend programma een te diep ontladen accu weer tot leven te brengen. De laadspanningen zullen dan verhoogt worden (boven de 14,4V) waardoor de accu warm zal worden tijdens het opladen. Wanner je dit programma toepast is het dan ook van belang dat je de accu buiten de oldtimer oplaad zodat het elektrische systeem van je oldtimer niet wordt blootgesteld aan te hoge voltages. Zorg ook voor de juiste ventilatie!
Een acculader kopen, waar moet je op letten?
Heb je besloten een acculader te kopen om de accu in goede conditie te houden, let dan op een aantal zaken;
- Heb je een gelaccu, zorg er dan voor dat je een lader koopt met een gel programma.
- Zorg voor een extra aansluitsnoer met stekker voor permanente bevestiging op de accu van je oldtimer. Hierdoor kan je nog wisselen tussen voertuigen zonder al te veel handelingen.
- Let op terugloopspanning. Laat de de druppellader de gehele periode aangesloten op de accu maar haal je de stekker uit het stopcontact? Dan kunnen sommige laders alsnog de accu leegtrekken.
- Controleer dat de lader beveiligd is tegen polariteitsomkering.
- Zorg dat de acculader een gestabiliseerde laadspanning heeft.
Nog wat praktische tips!
Zorg ervoor dat je in de buurt waar je de oldtimer altijd neerzet een voedingspunt hebt zodat je eenvoudig de acculader op het net kan aansluiten. Haspel of verlengsnoer geeft een struikelgevaar rondom je oldtimer wat je niet wilt en daarnaast is het veel makkelijker om direct de lader aan te kunnen sluiten.
Zo houd je dus de accu van je oldtimer in goede conditie!