Waarom zou je kleppen stellen van een oldtimer?
De juiste afstelling van de kleppen in de kop van de motor is van groot belang voor de juiste prestaties van de motor van de oldtimer maar ook voor de levensduur. Controleer daarom met enige regelmaat de speling van de kleppen, frequentie is afhankelijk van het aantal gereden kilometers maar controleer het in ieder geval voor het seizoen begint zodat je met een goed functionerende oldtimer de weg op kan.
Een in- of uitlaatklep opent doordat de nokkenas een stoterstang naar boven drukt welke vervolgens met een tuimelaar of klepstoter de klep opent. Bij de inlaatklep kan het mengsel van brandstof en lucht de cilinder in gezogen worden en de uitlaatklep voert de verbrandingsgassen af naar de uitlaat. Het is dus van groot belang dat de kleppen goed functioneren, voldoende openen en volledig sluiten. Bij onvoldoende gesloten kleppen kunnen de klepzittingen van de oldtimer verbranden.
Kleppen stellen van een oldtimer lijkt lastig maar is relatief goed zelf te doen. In dit artikel helpen we je met het afstellen van een 4 cilinder motor met 8 kleppen (1 inlaat en 1 uitlaatklep per cilinder).
Zo ga je aan de slag met het stellen van kleppen van je oldtimer
We starten met:
- Het verwijderen van het kleppendeksel door middel van het losdraaien van de moeren. Eventueel andere onderdelen die op het kleppendeksel zitten moeten ook verwijderd worden.
- Neem het kleppendeksel voorzichtig weg en zorg ervoor dat de kleppendekselpakking niet scheurt.
- Inspecteer de pakking op defecten, indien deze schade heeft dan zal je hem moeten vervangen (zie de onderdelen pagina voor bedrijven die deze kunnen leveren).
- Inspecteer de kleppen en kop op eventuele schade of defecte onderdelen.
Zorg ervoor dat er geen vuil of onderdelen in de kop kunnen komen, zorg voor een schone werkomgeving.
Vervolg de klus van het kleppen stellen voor de oldtimer:
- Verwijder de bougies zodat de weerstand van de motor zo laag mogelijk is.
- Zet de auto in de tweede versnelling en beweeg de auto naar voren tot het punt dat klep nummer 8 (uitlaatklep van cilinder nummer 4) volledig geopend is (dus naar beneden gedrukt).
- Controleer nu de speling van klep nummer 1 met een voelermaat.
In het werkplaatshandboek staat de juiste klepspeling vermeld, bij een koude motor!
Indien de speling te groot of te klein is, draai je de zeskantmoer op de tuimelaar los terwijl je de schroef met een schroevendraaier tegen houdt.
- Bij een te grote speling draai je de schroef een kwartslag rechtsom en meet opnieuw, herhaal indien nodig.
- Bij een te kleine speling draai je de schroef een kwartslag linksom en meet opnieuw, herhaal indien nodig. Na het bereiken van de juiste speling draai je de zeskantmoer weer vast terwijl je de schroef in positie houdt.
Handig om te weten bij kleppenstelling
Herhaal bovenstaande stappen voor de rest van de kleppen van de oldtimer:
Klep volledig open: | Controleer en afstellen: |
8 | 1 |
6 | 3 |
4 | 5 |
7 | 2 |
1 | 8 |
3 | 6 |
5 | 4 |
2 | 7 |
Geheugensteuntje: de som van de kleppen is 9 bij het afstellen van de kleppen van je oldtimer (4 cilinder).
Na het controleren en het stellen van de kleppen van de oldtimer;
- Monteer je het kleppendeksel en eventuele andere onderdelen die zijn losgenomen.
- Maak het blok schoon met een stofvrije of papierdoek.
- Start de auto en controleer of de motor netjes loopt zonder ‘harde’ tikken.
Je oldtimer is weer klaar voor een nieuw seizoen!