Koplampen afstellen van je oldtimer

| | , ,

Koplampen afstellen van je oldtimer doe je eenvoudig zelf! Te hoog afgestelde koplampen zijn irritant voor medeweggebruikers en zorgt voor APK afkeur op je oldtimer.

De meeste koplampen van oldtimers zijn maar net voor hun taak berekend. Als ze verkeerd zijn afgesteld kan dit onveilige situaties opleveren. Staan de koplampen te laag afgesteld heb je onvoldoende zicht en staan ze te hoog dan verblind je de andere weggebruikers. Als tegenliggers met de lichten gaan knipperen is dit vaak een indicatie dat er iets mis is met de afstelling van de koplampen van je oldtimer.

De koplampen afstellen van je oldtimer kan je makkelijk zelf maar laat het door een garage controleren als je twijfelt. Bij de APK keuring zal de keurmeester de stand ook controleren.

Aan de slag!

Benodigdheden:
* Touw
* Krijtje
* smal schilderstape

Koplampen afstellen van je oldtimer doe je het beste in het donker en om het goed te doen heb je veel ruimte rondom je oldtimer nodig. Een vlak stuk grond van een meter of 10 met een muur of garagedeur zijn vereist.
Zorg ervoor dat je oldtimer normaal beladen is. Rijd je altijd alleen met weinig spullen stel dan hier de koplampen op af. Rijd je vaak met een zwaar beladen kofferbak, zorg er dan voor dat dit ook het geval is bij het afstellen van de koplampen ander ben je alsnog tot overlast van andere medeweggebruikers.

Rij met je oldtimer in een rechte lijn naar de muur en stop er net voor. Duw nog even op de voorspatborden zodat de oldtimer zich kan zetten. Pak een stuk touw en houdt deze tegen het middelpunt van de koplamp en het andere eind tegen de muur of garagedeur. Maakt met een krijtje een kruisje op de muur of garage.
Doe dit voor beide koplampen.

Rij de oldtimer nu 10 meter naar achteren en zet hem op de handrem. Pak de schilderstape en maak hiermee twee kruizen van ca. 15cm op de plek waar je zojuist met krijt de kruisje hebt gezet. Hiermee kan je de kruizen makkelijker zien vanaf de oldtimer.

Type koplampen

Nu is het van belang om te bepalen welk type lichtbundelpatroon er op je oldtimer zit, we kennen:
Asymmetrisch lichtbundelpatroon : Dit type geeft een lichtbundel waarvan de horizontale afscheiding rechts schuin oploopt, om de berm verder vooruit te kunnen verlichten.
Dit type koplamp moet je afstellen met dimlicht.
Elliptisch lichtbundelpatroon : Dit type tref je nog vaak aan bij oudere Engelse automerken. Ze hebben een opmerkelijke heldere middenvlek en missen de scherpe afscheiding van asymmetrische koplamp.
Dit type koplamp moet je afstellen met grootlicht.

Controleren van de huidige afstelling van je koplampen

Als asymmetrische koplampen goed zijn afgesteld, moet de horizontale afscheiding 10 tot 25 cm onder elk kruis vallen. Het schuin oplopende deel moet rechts van het kruis vallen. Het helderste deel van de koplamp valt dus onder de kruizen, schuin naar rechts. Er zit dus wat flexibiliteit in de hoogteafstelling van de koplamp maar de bovenrand van de lichtbundel moet minimaal 10cm onder het kruis vallen.
Grootlicht is automatisch juist afgesteld als dimlicht goed staat.

Elliptische koplampen staan goed afgesteld als het midden van de helderste plek ongeveer 13mm onder het kruis valt. (denk eraan dat dit met grootlicht moet gebeuren!). Als op dimlicht wordt overgeschakeld moeten de heldere vlakken zich naar onder en rechts bewegen.

Oldtimers met vier koplampen moeten zowel grootlicht als dimlicht controleren op de bovengenoemde methode.

Koplampen afstellen van je oldtimer

Kom je na het controleren van de afstelling van de koplampen erachter dat deze niet juist staan afgesteld dan gaan we je stap voor stap vertellen hoe dit te corrigeren.

Asymmetrische lichtbundelpatroon afstellen:

Stap 1;
Zoek de stelschroeven van de koplamp op. Deze zitten soms achter de chrome afwerkrand van de koplamp. Verwijder deze met zorg, gebruik geen scherp gereedschap zoals een schroevendraaier. Dit kan snel tot schade aan de ring of carrosserie leiden. Bij ander typen zitten de stelschroeven aan de achterzijde van de koplamp en zijn bereikbaar vanuit de motorruimte.
Zitten de koplampen in een grille dan zal deze eerst gedemonteerd moeten worden voordat je de koplampen kan afstellen van je oldtimer.

Stap 2;
Spuit wat kruipolie op de afstelschroeven. Deze kunnen vastzitten en je kan het afstelmechanisme snel beschadigen als je te veel kracht uitoefent.
Probeer de schroeven te draaien, eerst met de hand indien mogelijk en anders een tang of schroevendraaier.
Elke lamp heeft twee stelschroeven, 1 voor hoger/lager en 1 voor links/rechts afstelling.

Stap 3;
Je gaat nu de koplampen afstellen van je oldtimer en zoals eerder vermeld is dit bijna alleen maar mogelijk in het donker. Bedek één van de koplampen met een doek of deken.

Controleer regelmatig of de doek of deken niet te heet wordt door de afdekking!

Draai met de stelschroef voor hoog/laag de bovenrand van de lichtbundel naar de juiste positie, deze is tussen de 10 en 25cm onder het kruis op de muur of garage.
Over het algemeen is met de klok mee omhoog en tegen de klok in naar beneden, controleer dit eerst voordat je gaat stellen om er zeker van te zijn.
Gebruik vervolgens de rechts/links stelschroef om de lichtbundel rechts onder het kruis te positioneren.

Herhaal de stap 1 t/m 3 voor de andere koplamp.

Elliptische lichtbundelpatroon afstellen:

Volg de stappen 1 & 2 zoals beschreven bij een asymmetrische lichtbundelpatroon.

Stap 3;
Je gaat nu de koplampen afstellen van je oldtimer en zoals eerder vermeld is dit bijna alleen maar mogelijk in het donker. Bedek één van de koplampen met een doek of deken.

Controleer regelmatig of de doek of deken niet te heet wordt door de afdekking!

Beweeg met de stelschroeven het midden van het heldere deel van de bundel tot het 13mm onder het kruis valt (denk eraan grootlicht!). Gebruik voor de horizontale verstelling om het midden van de heldere vlek onder het kruis te brengen.

Previous

Remvloeistof in je oldtimer, hoe en wat!

De juiste olie voor je oldtimer

Next

Plaats een reactie