Nadieselen van je oldtimer

| | , ,

Waardoor wordt nadieselen van je oldtimer veroorzaakt en wat kan je er tegen doen?

We kennen het fenomeen nadieselen in verschillende gradaties. Soms hikt je oldtimer nog even na het verbreken van het contact. Maar het is ook mogelijk dat deze maar door blijft draaien. Er zijn dan serieuze maatregelen nodig om je oldtimer tot stoppen te brengen.

Bij een normale verbranding, ontbrand het mengsel van brandstof en lucht door de vonk van de bougies. Na het verbreken van het contact stopt de ontbranding en daarmee de motor.

Maar… onder bepaalde omstandigheden kan het ook zichzelf in standhouden. De motor blijft draaien en hierbij een vers mengsel van lucht en brandstof aanzuigen.
De ontsteking kan plaatsvinden door een extra (te) heet geworden deel van de verbrandingskamer of een nagloeiend stuk koolafzetting op de klep(pen) en/of bougies. Afzetting van koolstof op de bougies is een bekend probleem en wordt veroorzaakt door een te rijk afgestelde carburateur, verkeerde bougies of benzine met een te laag octaangetal.

Zogenaamde ‘hotspots’ welke spontane ontbranding kunnen veroorzaken ontstaan door:

  • Te arm mengsel
  • te veel voorontsteking,
  • benzine met een te laag octaangetal,
  • onjuiste klepspeling
  • onvoldoende motorkoeling.

Regelmatige controles om nadieselen van je oldtimer te voorkomen.

Om nadieselen van je oldtimer te voorkomen zijn systematische controles nodig:

Koeling

Controleer het koelsysteem van je oldtimer. Wanneer je de radiateur regelmatig moet bijvullen is er iets mis. Loop het volledige koelsysteem na door de motor te starten, deze op bedrijfstemperatuur te laten komen en vervolgens 10 seconden het toerental hoog te houden. Hierdoor bouwt de druk zich op in het systeem en zou de lekkage snel zichtbaar moeten worden. Repareer de lekkage zodat de motor zijn optimale koeling krijgt.

Loopt je oldtimer alsnog te snel warm, controleer dan de thermostaat en waterpomp en vervang indien nodig.
Plaats altijd nieuwe pakkingen wanneer je een oude verbreekt om lekkage te voorkomen.

Bougies

Controleer regelmatig de bougies op kleur en afzetting van koolstof, lees hiervoor het artikel Bougies in je Oldtimer. Afstelling van de carburateurs is mogelijk noodzakelijk om koolafzetting te verminderen.

Bij het vaststellen van een (te) hoge koolstofafzetting op de bougie(s) kan je ervoor kiezen om te ontkolen zonder demontage van de kop.
Verwijder alle bougies uit het motorblok bij een warme motor. Spuit of giet ontkoolmiddel in de cilinders en monteer de bougies (en kabels) weer. Laat de auto een nacht staan en start deze de volgende dag. Het onkoolmiddel heeft dan de koolafzetting losgeweekt en zal door de uitlaat de motor verlaten. Bij het starten van je oldtimer zal je eerst relatief veel (zwart) rook zien. Zorg voor goede ventilatie!

Verwijder opnieuw de bougies en maak deze nog eens extra schoon.
Controleer de bougies na een tijdje rijden wederom op kleur en koolafzetting.

Ontstekingstijdstip

Een ontregelde ontsteking kan ervoor zorgen dat je oldtimer gaat nadieselen. Het ontstekingstijdstip van je oldtimer kan je controleren en dynamisch afstellen gebruikmakende van een stroboscooplamp. Door het verdraaien van het onstekingshuis kan je het tijdstip van ontsteken vervroegen of later zetten. Kijk in het werkplaatshandboek voor het juiste tijdstip voor jouw oldtimer.

Klepspeling en toerental

Onjuiste klepspelling is slecht voor de motor en de prestaties ervan. Ook kan het nadieselen van je oldtimer veroorzaken. Verwijder de kleppendeksel van de kop en controleer de klep speling van in/uitlaat voor alle cilinders.
Raadpleeg hiervoor het werkplaatshandboek van je oldtimer voor de juiste klepspeling.

Controleer na het afstellen van de klepspeling het toerental van je oldtimer. Een te hoog stationair toerental kan nadieselen veroorzaken. Raadpleeg het werkplaatshandboek voor het juiste toerental van jouw oldtimer of stel deze zo af dat een zo laag mogelijk toerental bereikt wordt zonder dat de motor afslaat.

Inlaatlekken

Lekkage van lucht, ook wel valse lucht genoemd, zorgt voor een onregelmatig toerental van je oldtimer maar is ook één van de redenen dat je oldtimer gaat nadieselen. Loop het volledige luchtsysteem goed na en controleer goed op lekken. Bekende plekken waar in veel gevallen valse lucht wordt aangezogen zijn;

  • Draadeinden van het inlaatspruitstuk. Zorg voor een goede (nieuwe) pakking en draai de moeren op het juiste moment aan.
  • Draadeinden van de carburateur(s). Zorg voor een goede (nieuwe) pakking en draai de moeren op het juiste moment aan.
  • Vacuümslangen van de eventueel aanwezige carterontluchting. Controleer op scheurtjes in de slang(en).
  • De vervroegingsleiding naar het ontstekingshuis.
  • Via de rembekrachtigingslang (indien aanwezig).
  • Speling op de gasklep door slijtage. Vervang de as en gasklep bij merkbare speling van de as in het huis.

Na het controleren van alle bovenstaand punten zou het nadieselen af moeten nemen of volledig verdwijnen.
Regelmatig onderhoud voorkomt het nadieselen van je oldtimer!

Previous

Bobine van je oldtimer controleren

Je oldtimer verzekeren? Let op deze voorwaarden

Next

Plaats een reactie