Op LPG rijden met je oldtimer, is dat nou wat of niet?

| | ,

Voor velen is LPG in een oldtimer een ‘no-go’ maar is dat werkelijk nou zo slecht? Hieronder nemen we je mee in de voors en tegens voor de keuze om op LPG te gaan rijden met je oldtimer.

Het principe van rijden op LPG.

LPG (Liquified Petroleum Gas) is een mengsel van propaan en butaan die onder hoge druk in een tank van je oldtimer wordt opgeslagen. De druk in de tank zorgt ervoor dat de LPG als vloeistof via een afsluiter op de tank in de verdamper komt. De verdamper zorgt ervoor dat de vloeistof zich volledig om kan zetten naar een gas met de overdruk gereduceerd tot nul. De vloeistof is als het ware verdampt.
Om het verdampingsproces van de LPG vloeistof te versnellen, wordt de vloeistof verward door het koelwater van de motor.

In de verdamper heerst dus een atmosferische druk en de motor zal het LPG gas naar binnen moeten zuigen voor een goed presterende oldtimer. Het aanzuigen van het gas moet dan ook nauwkeurig afgesteld worden. Bij elk toerental hoort weer een ander volume gas dat nodig is.
Is de zuigende werking van de motor te zwak? Dan zal er onvoldoende gas aangezogen worden en niet op het gewenste niveau presteren.

Het zuigsignaal dat ideaal varieert met het toerental en het gewenste vermogen kan worden gerealiseerd met een venturi in het aanzuigkanaal van de motor. Juist! de carburateurs. Deze zit middenin de vernauwing in de doorlaat , net voor de gasklep. De gasklep wordt bedient door het gaspedaal. Deze zorgt voor het juiste lucht/brandstof mengsel in de carburateurs.

Dan kan dat met LPG toch ook…?

Voor een oldtimer die op LPG loopt kunnen we geen gebruik maken van deze venturi. Er wordt een tweede venturi geplaatst, een mengstuk. Deze wordt vaak onder het luchtfilter en bovenop de carburateur geplaatst.
Het mengstuk geeft het juiste zuigsignaal. Hoe meer lucht de venturi passeert, des te meer gas wordt meegezogen in de motor. In de venturi ontstaat het juiste lucht/gas mengsel doordat deze door een onderdruk (vacuüm) het gas vanuit de verdamper aanzuigt.
In de verbinding tussen de verdamper en mengstuk zit een stelschroef voor de fijn afstelling van het mengsel.

Lekker goedkoop!

De glimlach op je gezicht bij het tankstation na het voltanken van je oldtimer kan een reden zijn om te kiezen voor een oldtimer met een LPG installatie. De prijs van een liter LPG is immers een stuk lager dan dat van een liter benzine.

LPG tank in de kofferbak

Het nadeel van een LPG installatie in je oldtimer, is de vrij grote tank die geplaatst moet worden in de kofferbak. Rijd je normaal gesproken zonder veel bepakking dan zal dit een minder groot probleem zijn. Maar als je vaker mooie toerritten maakt dan heb je de ruimte in de kofferbak vaak wel nodig. Er zijn veel opties waaruit je kan kiezen als opslagtank. Zo zijn er bijvoorbeeld versies die de vorm en afmeting van een reservewiel hebben.

Terugverdientijd van een LPG installatie

Waar je naast de benodigde ruimte die een LPG installatie nodig heeft aan moet denken is de investering. Rijd je wel voldoende kilometers met je oldtimer om de investering terug te verdienen? Afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijd per jaar zal je een berekening moeten maken binnen hoeveel jaar je de investering terugverdient.

Previous

Hoe houd je de accu in goede conditie

Onderhouden van de cabrioletkap van je oldtimer

Next

Plaats een reactie