Lees hier meer over het doormeten van je accu in je oldtimer
Het is aan te raden om de accu in je oldtimer af te koppelen als je een langere tijd niet met de oldtimer op pad gaat en de accu regelmatig aan de druppellader te leggen om de conditie van je accu op peil te houden. Je kunt natuurlijk de accu ook in je oldtimer laten zitten en vanuit de auto de accu met een druppellader in goede conditie houden.
Niets is vervelender als je op pad wilt gaan met je oldtimer en bij het omdraaien van de sleutel hoor je alleen maar het tikken van de startmotor. Accu leeg… Het kan zijn dat een lekstroom aanwezig is die de accu ontlaat en als je oldtimer wat langer stilstaat kan dit ervoor zorgen dat de accu leeg is als je ermee op pad wilt. Ook kunnen zaken zoals een radio of een interieurlamp ervoor zorgen dat de accu ontlaat.
Dit is allemaal niet zo erg als je het maar weet zodat je de accu kan opladen voor je op pad wilt. Wat wel van belang is, is dat de accu niet volledig ontladen wordt. Hier kunnen over het algemeen alle accu’s erg slecht tegen en zullen hierdoor sterk teruglopen in levensduur.
Regelmatig meten = weten
Om ervoor te zorgen dat je je oldtimer niet probeert te starten met een zwakke accu waardoor deze nog verder ontlaat kan je de spanning meten om een indicatie te krijgen van de ontlading van een accu. Sommige typen accu’s hebben een indicator op de bovenzijde zitten waaraan je kunt zien of deze nog voldoende is opgeladen, dat deze opgeladen moet worden of dat deze defect is.
Ook kan je het meten met een multimeter. Zorg dat de auto van het contact af is en niet aangesloten zit aan een acculader.
Stel de multimeter in op gelijkstroom en houdt de meetpennen tegen de accupolen (zwart = ‘-‘ en rood = ‘+’). Lees de waarde af en controleer deze tegen de onderstaande waarden:
Voltage gemeten | |
Accu volledig geladen | 12,4V – 12,7V |
Accu deels ontladen, laden noodzakelijk | 11,9V – 12,4V |
Accu volledig ontladen, mogelijk defect | < 11,9V |
Load test
Is het voltage van je accu in ruststand tussen de 12,4V en 12,7V+ dan kan je ook nog een load test uitvoeren om te meten of het voltage van de accu tijdens piekbelasting niet te ver daalt. Hiervoor moet je multimeter een minimale waarde kunnen registreren.
Sluit de meetpolen van de multimeter aan op de polen van de accu met krokodil klemmen en start je oldtimer. Het voltage van de accu mag niet beneden de 9.6V komen. Is deze er boven dat is de conditie van je accu goed, komt het voltage tijdens piekbelasting beneden de 9.6V dan is de accu in verminderde conditie en zal deze op termijn vervangen moeten gaan worden.